ZALECENIA WIECZORKOWSKIEGO DLA  KIEROWCÓW "EGZAMIN  NA PRAWO JAZDY KAŻDY Z  NAS  KIEROWCÓW  ZDAJE CODZIENNIE"

  1. PROWADZĄC SAMOCHÓD CODZIENNIE ZDAJEMY EGZAMIN.
  2. PROWADZĄC SAMOCHÓD NALEŻY BYĆ ZAWSZE MAKSYMALNIE  OSTROŻNYM I UWAŻNYM .( ZASADA TA POMAGA UNIKNĄC WIELU   NIEBEZPIECZNYCH SYTUACJI)
  3. KIERUJ SAMOCHODEM TAK, BY INNI ROZUMIELI TWOJE POSTĘPOWANIE. ZACHOWUJ SIĘ W TAKI SPOSÓB, ABY TWOJE MANEWRY NIE BYŁY NIESPODZIANKĄ DLA INNYCH.
  4. GDY NIE ROZUMIESZ ZACHOWANIA INNEGO KIEROWCY – LEPIEJ  ZMNIEJSZ PRĘDKOŚĆ.
  5. DOPÓKI NIE USTALISZ DLACZEGO KIEROWCA JADĄCY Z PRZODU ZMNIEJSZA PRĘDKOŚĆ – NIGDY NIE WYPRZEDZAJ.
  6. NIE BĄDŹ PEWNY SIEBIE, UWAŻAJ NA NIEZDECYDOWANYCH.
  7. PRZYZWYCZAJAJ SIĘ PROWADZIĆ POJAZD BACZĄC NA WSZYSTKO, CO DZIEJE SIĘ WOKÓŁ.
  8. NIE WOLNO PROWADZIĆ POJAZDU LICZĄC NA UMIEJĘTNOŚCI INNYCH KIEROWCÓW.
  9. BĄDŹ PRZYGOTOWANY NA ZAPOBIEŻENIE SKUTKOM ICH BŁĘDÓW LUB LEKKOMYŚLNOŚCI.
  10. BĄDŹ PSYCHOLOGIEM! ZAWSZE STARAJ SIĘ PRZEWIDZIEĆ ZACHOWANIE INNYCH KIEROWCÓW, ABY MÓC WŁAŚCIWIE ZAREAGOWAĆ W NIEOCZEKIWANYCH SYTUACJACH.
  11. DŁUGOTRWAŁA JAZDA BEZ ODPOCZYNKU STANOWI ZAGROŻENIE DLA KIEROWCY. JAZDA TAKA WYRAŹNIE OSŁABIA CZUJNOŚĆ.
  12. MONOTONNA JAZDA DZIAŁA NUŻĄCO. OD CZASU DO CZASU ZMIENIAJ PRĘDKOŚĆ JAZDY, ZATRZYMUJ SIĘ NA ODPOCZYNEK.
  13. TRZYMAJ KIEROWNICĘ Z UMIARKOWANĄ SIŁĄ, ALE OBOWIĄZKOWO DWOMA RĘKAMI. DZIĘKI TEMU PROWADZISZ POJAZD BEZ WYSIŁKU I BŁYSKAWICZNIE  PRZYWRÓCISZ  UTRACONY KIERUNEK JAZDY.
  14. NOCĄ NA SKUTEK KONIECZNOŚCI WIĘKSZEGO NATĘŻENIA WZROKU I ZWIĘKSZONEJ UWAGI, KIEROWCA MĘCZY SIĘ SZYBCIEJ. DLATEGO TEŻ SZYBCIEJ ZATRZYMUJE SIĘ NA ODPOCZYNEK.
  15. JEŻELI JESTEŚ CHORY LUB CZUJESZ SIĘ ZMĘCZONY, NIGDY NIE PROWADŹ POJAZDU.
  16. PODCZAS PORUSZANIA SIĘ W KOLUMNIE NAJWAŻNIEJSZE JEST ZACHOWANIE  ODPOWIEDNIEGO ODSTĘPU POMIĘDZY JADĄCYMI POJAZDAMI.
  17. PAMIĘTAJ, ŻE PO ZAPARKOWANIU PO OBU STRONACH TWOJEGO POJAZDU POWINNO ZOSTAWAĆ PRZYNAJMNIEJ PÓŁ METRA WOLNEJ PRZESTRZENI.
  18. PAMIĘTAJ, ŻE WYMIJAJĄC LUB WYPRZEDZAJĄC SAMOCHÓD CIĘŻAROWY Z PRZYCZEPĄ, PRZYCZEPA CZĘSTO NIE PODĄŻA ŚLADAMI SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO, ZWIĘKSZ ZATEM ODSTĘP
  19. JEDŹ ZAWSZE PRAWĄ STRONĄ DROGI. DOBRY KIEROWCA POWINIEN ZAJMOWAĆ NA DRODZE WYŁĄCZNIE TYLE MIEJSCA ILE WYMAGA TEGO SYTUACJA .
  20. NIGDY NIE JEDŹ ZBYT BLISKO POJAZDU JADĄCEGO PRZED TOBĄ. JEST TO MĘCZĄCE I NIEBEZPIECZNE.
  21. WŁAŚCIWE WYKORZYSTANIE HAMULCÓW JEST NAJLEPSZYM SPOSOBEM WYKAZANIA SIĘ UMIEJĘTNOŚCIAMI JAZDY.  IM UMIEJĘTNOŚCI TE SĄ WIĘKSZE, TYM RZADZIEJ I PŁYNNIEJ KIEROWCA HAMUJE.
  22. GWAŁTOWNE HAMOWANIE WYWOŁUJE POŚLIZG I UTRATĘ PANOWANIA NAD POJAZDEM. STARAJ SIĘ ZACHOWAĆ BEZPIECZNĄ ODLEGŁOŚĆ TAK, ABY  HAMOWAĆ TYLKO W WYJĄTKOWYCH PRZYPADKACH.
  23. ZMNIEJSZAJĄC PRĘDKOŚĆ O JEDNĄ TRZECIĄ, DWUKROTNIE SKRACASZ DROGĘ HAMOWANIA.
  24. PRZED WYRUSZANIEM W DROGĘ ( SZCZEGÓLNIE NIEZNANYM POJAZDEM ) ZAWSZE SPRAWDZAJ SPRAWNOŚĆ HAMULCÓW.
  25. ZYSKASZ WIELE CENNEGO CZASU, NIEZBĘDNEGO DO OCENY SYTUACJI DROGOWEJ, JEŻELI BIEGLE OPANUJESZ SPOSOBY HAMOWANIA.
  26. NAJBARDZIEJ WIDOCZNA RÓŻNICA MIĘDZY KIEROWCĄ DOŚWIADCZONYM I KIEROWCĄ NIEDOŚWIADCZONYM POLEGA NA SPOSOBIE PRZEŁĄCZENIA  BIEGÓW I KORZYSTANIA Z HAMULCÓW.
  27. KAŻDE NAGŁE HAMOWANIE NA ŚLISKIEJ NAWIERZCHNI JEST NIEBEZPIECZNE. UMIARKOWANIE I PŁYNNOŚĆ W WYKONYWANIU MANEWRÓW SĄ NAJWAŻNIEJSZYMI ZASADAMI JAZDY W TAKICH WARUNKACH.
  28. PAMIETAJ, ŁATWIEJ JEST UPRZEDZIĆ POŚLIZG NIŻ GO ZLIKWIDOWAĆ, GDY JUŻ POWSTAŁ.
  29. W TRAKCIE POŚLIZGU NIE UŻYWAJ HAMULCÓW.  TYLKO SPOKÓJ I UMIEJĘTNE OPEROWANIE KIEROWNICĄ POZWOLI ZACHOWAĆ POPRZEDNI KIERUNEK JAZDY.
  30. NA ŚLISKIEJ JEZDNI NAJLEPSZYM SPOSOBEM HAMOWANIA  JEST WYKONANIE TEGO MANEWRU BEZ UŻYCIA HAMULCÓW.
  31. NIE ULEGAJ PANICE, JEŻELI POCZUŁEŚ POD KOŁAMI LÓD. ZACHOWUJĄC ZIMNĄ KREW ZAWSZE MOŻNA ZNALEŹŚ WYJŚCIE Z TRUDNEJ SYTUACJI.
  32. WJEŻDŻAJĄC NA ŚLISKI ODCINEK JEZDNI NIE  MA NIC GORSZEGO NIŻ ZDJĘCIE NOGI Z PEDAŁU PRZYŚPIESZENIA.
  33. ŚLISKĄ JEZDNIĘ MOŻESZ SPOTKAĆ O KAŻDEJ PORZE ROKU, ZWŁASZCZA PODCZAS DESZCZU. STALE OBSERWUJ STAN NAWIERZCHNI JEZDNI.
  34. PRĘDKOŚĆ JEST ZALETĄ POJAZDU. POD WARUNKIEM, ŻE PROWADZI GO KIEROWCA ROZWAŻNY I PRZEZORNY.
  35. PRĘDKOŚĆ STAJE SIĘ NIEBEZPIECZNA WÓWCZAS, GDY PRZESTAJE ODPOWIADAĆ WARUNKOM JAZDY.
  36. PAMIĘTAJ: IM WIĘKSZA PRĘDKOŚĆ, TYM TRUDNIEJ ZATRZYMAĆ POJAZD.
  37. ZWIĘKSZENIU PRĘDKOŚCI NIE TOWARZYSZY ZWIĘKSZENIE REFLEKSU.
  38. WYBIERAJĄC PRĘDKOŚĆ BĄDŹ ROZSĄDNY. PRĘDKOŚĆ POWINNA ZAWSZE BYĆ TAKA, ABY DROGA NIEZBĘDNA DO ZATRZYMANIA SIĘ NIE PRZEKRACZAŁA ZASIĘGU WIDOCZNOŚCI.
  39. IM WIĘKSZA PRĘDKOŚĆ, TYM MNIEJ CZASU, ABY NAPRAWIĆ POWSTAŁE BŁĘDY.
  40. JEDYNIE PRAWIDŁOWE POKONYWANIE ZAKRĘTÓW POZWOLI CI NAPRAWDĘ WYKAZAĆ SIĘ UMIEJĘTNOŚCIAMI BEZPIECZNEJ JAZDY.
  41. UMIEJĘTNIE POKONYWAĆ ZAKRĘT, TO WCALE NIE OZNACZA, ŻE SZYBKO.
  42. NIE USIŁUJ WYKONYWAĆ ZAKRĘTÓW Z DUŻA PRĘDKOŚCIĄ, JEZDNIA TO NIE JEST TOR WYŚCIGOWY.
  43. ZNAJDUJĄC SIĘ NA SAMYM ZAKRĘCIE ZAPOMNIJ O NACISKANIU NA PEDAŁ SPRZĘGŁA I HAMULCA.
  44. PISK OPON NA ZAKRĘCIE JEST CHARAKTERYSTYCZNY DLA JAZDY NIEDOŚWIADCZONEGO KIEROWCY.
  45. JEŻELI CHCESZ PRZEJECHAĆ ZAKRĘT NA KOŁACH, A NIE NA DACHU, ZAWCZASU ZMNIEJSZAJ PRĘDKOŚĆ.
  46. ZAKRĘTY NALEŻY POKONYWAĆ JADĄC SWOIM PASEM RUCHU.
  47. NIE WYPRZEDZAJ, ABY TYLKO WYPRZEDZIĆ. NAJPIERW POMYŚL, CZY MANEWR TEN JEST KONIECZNY.
  48. WYPRZEDZAJĄĆ NIE LICZ NA UMIEJĘTNOŚCI INNYCH KIEROWCÓW.  LICZ TYLKO NA SIEBIE, SWOJE UMIEJĘTNOŚCI I  DOKŁADNĄ OCENĘ SYTUACJI.
  49. NIE WYPRZEDZAJ Z MAKSYMALNĄ PRĘDKOŚCIĄ, ZACHOWAJ ZAWSZE PEWIEN ZAPAS MOCY SILNIKA.
  50. ZDROWY ROZSĄDEK, ZDOLNOŚĆ PRZEWIDYWANIA I UPRZEJMOŚĆ SĄ NIEZBĘDNYMI WARUNKAMI BEZPIECZNEGO WYPRZEDZANIA.

Sposoby hamowania:

  • ZMNIEJSZENIE PRĘDKOŚCI OBROTOWEJ SILNIKA
  • PRZEŁĄCZENIE BIEGU NA NIŻSZY
  • ŁAGODNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA
  • ŁAGODNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, POŁĄCZONY ZE ZMIANĄ BIEGU
  • UMIARKOWANY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA
  • UMIARKOWANY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, POŁĄCZONY ZE ZMIANĄ BIEGU
  • SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA
  • SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, A POTEM STOPNIOWE ZMNIEJSZENIE NACISKU
  • SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, A POTEM STOPNIOWE ZMNIEJSZENIE NACISKU I PRZEŁĄĆZENIE NA NIŻSZY BIEG, AŻ DO PIERWSZEGO
  • HAMOWANIE PULSACYJNE

SPRAWDŹ SWOJE UMIEJĘTNOŚCI:

W PROPONOWANYM TEŚCIE JEST OPISANYCH 10 SYTUACJI DROGOWYCH Z UDZIAŁEM SAMOCHODU OSOBOWEGO. TWOIM ZADANIEM  JEST WYBÓR NAJBARDZIEJ EFEKTYWNEGO SPOSOBU HAMOWANIA ( SPOŚRÓD 10 PROPONOWANYCH ) DLA KAŻDEJ   SYTUACJI.

I. NA SKRZYŻOWANIU ZAŚWIECIŁO SIĘ CZERWONE ŚWIATŁO. ZNAJDUJESZ SIĘ W ODLEGŁOŚCI 50 M OD LINII STOPU, POJAZDÓW PRZED TOBĄ NIE MA, ASFALT JEST SUCHY, PRĘDKOŚĆ 50 KM/H, JEDZIESZ POD ŁAGODNE WZNIESIENIE NA CZWARTYM BIEGU.

ZALECAM: ŁAGODNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA

II. NA NIEZBYT STROMYM PODJEŹDZIE PRZYGOTOWUJESZ SIĘ DO WYPRZEDZANIA SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO. POZOSTAŁO JESZCZE 15 M. JEDNAKŻE NIESPODZIEWANA PRZESZKODA ZMUSZA  DO ZREZYGNOWANIA Z WYPRZEDZANIA. PRĘDKOŚĆ TWOJEGO SAMOCHODU – 70 KM/H, SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO – 50 KM/H, JEDZIESZ NA TRZECIM BIEGU.

ZALECAM: ŁAGODNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA

III. NA KOŃCU ZJAZDU JEST OSTRY ZAKRĘT, DLATEGO TEŻ NALEŻY ZMNIEJSZYĆ PRĘDKOŚĆ Z 70 KM/H DO 40KM/H. JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU, ASFALT JEST SUCHY.

ZALECAM: UMIARKOWANY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA POŁĄCZONY ZE ZMIANĄ BIEGU

IV. JEDZIESZ ULICĄ MIEJSKĄ W KOLUMNIE SAMOCHODÓW. PRZED SAMYM ZWĘŻENIEM JEZDNI WSZYSCY KIEROWCY ZMNIEJSZAJĄ PRĘDKOŚĆ Z 50 KM/H DO 30 KM/H. JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU, ASFALT JEST MOKRY PO KRÓTKOTRWAŁYM DESZCZU.

ZALECAM: PRZEŁĄCZENIE BIEGU NA NIŻSZY

V. NA AUTOSTRADZIE, W ODLEGŁOŚCI 90 M  OD TWOJEGO SAMOCHODU NA DROGĘ NIESPODZIEWANIE  WYSKAKUJE ŁOŚ. PRĘDKOŚĆ 110 KM/H, NAWIERZCHNIA BETONOWA, JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU.

ZALECAM: SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, A POTEM STOPNIOWE ZMNIEJSZANIE NACISKU. MOŻNA DODATKOWO WŁĄCZYĆ NIŻSZY BIEGU.

VI. JEDZIESZ DROGĄ PRZEZNACZONĄ TYLKO DLA POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH.  NAGLE Z DROGI BOCZNEJ W ODLEGŁOŚCI  80 M WYJEŻDŻA CIĄGNIK. PRĘDKOŚĆ 90 KM/H, NAWIERZCHNIA BETONOWA, MOKRA, JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU.

ZALECAM: SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA, A POTEM STOPNIOWE ZMNIEJSZANIE NACISKU. MOŻNA DODATKOWO WŁĄCZYĆ NIŻSZY BIEG.

VII. Z JADĄCEGO PRZED TOBĄ SAMOCHODU CIĘŻAROWEGO WYPADŁA SKRZYNKA, KTÓREJ NIE SPOSÓB OMINĄĆ. PRĘDKOŚĆ 50 KM/H , ODLEGŁOŚĆ OD SKRZYNKI 25M, NAWIERZCHNIA BETONOWA, SUCHA, JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU.

ZALECAM: SILNY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA

VIII. DO SKRZYŻOWANIA Z DROGĄ GŁÓWNĄ POZOSTAŁO 80 M. PRZED SKRZYŻOWANIEM STOI ZNAK STOPU. PRĘDKOŚĆ 90 KM/H, NAWIERZCHNIA ASFALTOWA, SUCHA, JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU.

ZALECAM: UMIARKOWANY NACISK NA PEDAŁ HAMULCA

IX. PRZED PRZEJAZDEM KOLEJOWYM ZAŚWIECIŁO SIĘ CZERWONE ŚWIATŁO, ZA CHWILĘ OPUŚCI SIĘ SZLABAN. ZNAJDUJESZ SIĘ W ODLEGŁOŚCI 80 M OD PRZEJAZDU. PRĘDKOŚĆ 70 KM/H, NAWIERZCHNIA ASFALTOWA, WILGOTNA, JEDZIESZ NA CZWARTYM BIEGU.

ZALECAM: HAMOWANIE PULSACYJNE

X. GOŁOLEDŹ. JADĄCYM SAMOCHODEM Z PRZODU ZARZUCIŁO, ZAGRODZIŁ CI PRZEJAZD. PRĘDKOŚĆ 40 KM/H, JEDZIESZ NA TRZECIM BIEGU. DO PRZESZKODY POZOSTAŁO JESZCZE 70 M .  

ZALECAM: HAMOWANIE PULSACYJNE

PAMIĘTAJMY:

"EGZAMIN NA PRAWO JAZDY  KAŻDY Z NAS KIEROWCÓW  ZDAJE CODZIENNIE !"
inż. Józef Wieczorkowski