Nowe wymagania na placu manewrowym na kategorię B
- ALTERNATYWNA METODA
- Zalecenia dla kierowców
- Na co będzie zwracać uwagę egzaminator?
- Sposób ruszania na wzniesieniu z użyciem hamulca ręcznego
- O światłach w samochodzie
- Odpowiedzialność kierowcy, odpowiedzialność przedsiębiorcy
- Lepsza ochrona poszkodowanych w wypadkach komunikacyjnych
- Nowe wymagania na placu manewrowym na kategorię B
W nowej sytuacji na placu manewrowym dla kategorii "B" należy wykonać trzy zadania, które gdy zostaną wykonane zgodnie z zasadami przeprowadzania egzaminów państwowych-dają przepustkę do egzaminu w ruchu drogowym. Zadanie pierwsze: przygotowanie do jazdy. Zadanie to polega na sprawdzeniu stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo jazdy. Zadanie to składa się z kilku etapów. Osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić:
- poziom oleju w silniku,
- poziom płynu chłodzącego
- obecność płynu w spryskiwaczach szyb
- poziom płynu hamulcowego
Drugim etapem tego zadania jest sprawdzenie wszystkich świateł zewnętrznych pojazdu. Osoba egzaminowana musi umieć włączyć światła i skontrolować je na zewnątrz pojazdu a także sprawdzić działanie sygnału dĽwiękowego. Kolejny etap zadania pierwszego to właściwe ustawienie: fotela, lusterek, zagłówka. Dla bezpiecznego i wygodnego prowadzenia pojazdu bardzo istotna jest optymalna pozycja za kierownicą. Dlatego też przed rozpoczęciem jazdy należy w pierwszej kolejności ustawić fotel zapewniając sobie łatwy dostęp do urządzeń sterujących oraz swobodę ruchów. W tym celu siadamy głęboko w fotelu. Lewą nogą wciskamy do oporu pedał sprzęgła i regulujemy odległość tak, aby noga pozostała lekko ugięta. Następnie przystępujemy do regulacji oparcia fotela, pamiętając o tym, aby całą powierzchnią pleców opierać się. Ręce lekko ugięte w łokciach, powinny być ułożone na kierownicy tuż powyżej jej linii środkowej. Lewa dłoń powinna być ułożona pomiędzy godziną 9 a 10, prawa natomiast pomiędzy 2 a 3. Dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy, bardzo istotne jest odpowiednie wyregulowanie wysokości zagłówka, który powinien zapewnić oparcie głowy w górnej jej wysokości. Jako zasadę należy przyjąć, że górną krawedĽ zagłówka nie może być niżej, niż poziom oczu. Teraz pora na ustawienie lusterek. W lewym lusterku należy widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem, a w prawym lusterku należy widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem. Po ustawieniu fotela, zagłówka i lusterek trzeba jeszcze sprawdzić czy wszystkie drzwi pojazdu są zamknięte oraz zapiąć pasy bezpieczeństwa. Zadanie nr dwa - jazda pasem ruchu do przodu i tyłu. W obecnej sytuacji jazda pasem ruchu jest dużo łatwiejsza. Wprowadzono tzw. dwa pola zatrzymania pojazdu, które są odpowiednio oznakowane białymi liniami i tyczkami. Pas ruchu został poszerzony o 50cm i dlatego przejazd na łuku jest poprostu bardziej życiowy. Jeśli chodzi o kryteria oceny przez egzaminatorów, to jazda pasem ruchu do przodu i tyłu ma być płynna a obserwacja toru jazdy pojazdu, ma być zgodna z techniką kierowania tzn. przez tylną szybę pojazdu i lusterka.
Ostatnim już zadaniem na placu manewrowym - nr trzy, jest ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu, czyli tzw. "ruszanie pod górkę". Osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny a następnie rusza do przodu - zwalniając go. Przy ruszaniu z miejsca do przodu na wzniesieniu, pojazd nie powinien się cofnąć więcej niż 20cm a silnik nie powinien zgasnąć. Ciekawostką jest tutaj to, iż w nowej sytuacji, wynik z egzaminu - na placu manewrowym, może być negatywny, z możliwością udziału w ruchu drogowym. Dzieje się tak, gdy osoba egzaminowana wykazuje brak płynności jazdy po pasie ruchu lub też niedokładnie ustawia pojazd w tzw. wyznaczonych polach zatrzymania. Wynik negatywny z egzaminu na placu manewrowym, czyli przerwanie egzaminu, bez możliwości wyjazdu na miasto, następuje wtedy, gdy osoba egzaminowana najedzie na pachołek, uderzy w tyczkę lub przejedzie całą szerokością opony linię ograniczającą pas ruchu.